26 oktober 2009

Welkom is anders: het burgerlijk huwelijk


In Nederland hebben we instellingen die voor iedere burger vrij toegankelijk zijn. Zo mogen we bijna alle rechtszittingen bijwonen, burgerlijk afgesloten huwelijken staan open voor iedere bezoeker en we kunnen vrijelijk plaats nemen op de publieke tribune van parlement of gemeenteraden. Maar is dat wel zo?
Laten we eens een kijkje nemen bij het burgerlijk huwelijk.

Ik werd door mijn zoon en aanstaande schoondochter gevraagd als Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (BABS voor ingewijden) hen te trouwen. Ik vond het ter voorbereiding wel zo verstandig een paar trouwerijen bij te wonen om te zien hoe de echte professionals zo'n varkentje wasten. Naar het gemeentehuis dus, want daar worden nog steeds veel huwelijken gesloten.

Toen ik me bij de bode meldde en vroeg of er zo meteen nog huwelijken stonden te gebeuren, vroeg hij me welk huwelijk ik zocht.
 
'O, dat maakt me niet uit, elk huwelijk is goed. Ik wil zo maar een huwelijk bijwonen.'
 
'U komt voor zo maar een huwelijk?' De bode kon zijn verbazing nauwelijks verbergen. 'Tja, ik weet niet of dat wel gaat.'
 
'Een huwelijk is toch openbaar?', vroeg ik hem maar eigenlijk suggereerde ik dat als een feit.
 
'Ja, dat is misschien wel zo, maar ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. Een huwelijk is toch iets persoonlijks, ik weet niet of je daar als buitenstaander wel bij mag.'
 
Het was een vreemde reactie. Mogen? Ik vertelde hem de reden van mijn bezoek: het huwelijk van mijn zoon, dat ik BABS zou zijn en dat ik me wilde voorbereiden.
 
'Nou, dan zou ik het maar eens aan de Ambtenaar van de Burgerlijke Stand vragen die daar zit. Ik weet het niet hoor', aarzelde hij.

Tot mijn verbazing was de betreffende gezagdraagster het met de bode eens. Ze moest straks een paar Kaap-Verdianen trouwen ('maar die komen altijd minstens een half uur te laat, daarom zit ik hier te wachten') en ik had daar toch eigenlijk niets te zoeken, ja toch? Ze vond het maar niets, maar ze wilde me wel ter wille zijn.
'Misschien kunt u beter het huwelijk nemen dat in de andere zaal wordt gesloten', suggereerde ze, 'maar ik zou het toch maar even aan het bruidspaar vragen of ze er geen bezwaar tegen hebben. Het is wel raar.'
 
Welkom bij een openbare gebeurtenis?

Geen opmerkingen: